A blogról

Kedves látogató!
Köszönöm hogy benéztél hozzám. Ha van véleményed, hozzáfűzni valód, akkor azt nyugodtan megteheted az erre a célra kialakított sávban!
Megjegyzés írásánál nincs szükség szóellenőrzésre, nem kell kódot beírni!
Felül a legújabb bejegyzéseket találod, lefelé görgetve az oldalt meg persze a régebbieket. Vagy tallózhatsz a baloldalon található az "összes bejegyzés" sávban, illetve 2016-tól hegységekre is lebontva találhatsz címkéket a kék sávban az egyszerűbb keresés érdekében.

A blog mottója: "Mesélhetsz történeteket, leírhatod, mit láttál, hogy az emberek is láthassák. Készíthetsz az embereknek fényképeket. Elmondhatod, hogyan énekelnek a madarak, és hogyan ringatózik a hó a fák lombjain. Leírhatod, sőt akár éreztetheted is másokkal, hogy milyen, amikor fújja a szél az arcodat, vagy amikor érzed az ázott föld illatát. De sohasem érheted el, hogy ugyanúgy érezzenek, ahogy te éreztél, ugyanúgy sírjanak, ahogy te sírtál, és olyan hevesen verjen a szívük, ahogy a tiéd vert ott, abban a pillanatban." Kilian Jornet

2014-től a sorozatos képlopások miatt minden fotó vízjelezett és az eredetinél rosszabb minőségre konvertált. A képekre kattintva azok teljes képernyősre és jobb minőségűre váltanak!

2012. június 26., kedd

Aranyos völgy - Nagy Bihar

2012.06.22.
Tavaly óta dédelgetett álmunk vált valóra, amikor pénteken délután elindultunk a Romániai Aranyos/Arieșul Mare/ völgybe. Két autó - nyolc ember, így ideális hosszabb távon. Itt kell megemlítenem, hogy ez a túra nem jött volna létre, ha nincs két kedves kollégám-túratársam-barátom, akik a kis csapat szállítását megoldották!
Köszönet érte Anikónak és Lajosnak/Lacinak is/!!
Gyuláról 4 óra alatt -170km.- kényelmesen kiértünk, simán megtaláltuk a szállásunkat Felsőgirda/Gârda de Sus/ közelében. A közutak minősége végig megfelelő volt. Szállásunk a Dig panzióban lett foglalva,mellyel elégedettek voltunk valamint a két vacsorával is amit náluk fogyasztottunk. Az időjárás is kegyeibe fogadni látszott minket, úgyhogy minden rendben indult.

Tehenek a Fekete-Körösben
Borz környékén
Az Aranyos völgy

A szállásunk

2012.06.23.
Kilátás a szobánkból
Reggeli után csúcstámadás, irány a Nagy Bihar/Cucurbăta Mare/ amely 1849 méterrel magasodik ki az őt körülvevő gyönyörűséges hegységből. A reggel is csodaszép idővel és fényekkel köszönt ránk.
Úgy döntöttem, hogy most nem az ismertebb piros jelzésen a Bihar hágó felől megyünk fel, hanem az Aranyos felől a kéken indulunk. Mi végig a csúcsra vezető makadám úton mentünk, mert a kb. félúton leágazó rövidítés ösvényét a viharok és az erdészeti munkák meglehetősen tönkre tették.
Bő négyórás meneteléssel fel is értünk. Közben beborult, kiderült, felhők jöttek-mentek, de minden ideális volt a túrára így is. Fent a csúcson ebédeltünk, pihentünk és persze élveztük a kilátást.
Lajos és Katika

Barátaink is felértek

Panoráma a Nagy Bihar és a Kis Bihar közötti nyeregről

Pásztortelep a Kis Bihar alatt

Pásztor kutya - semmi gond velük!

Egy jó órás pihenő után ugyanazon az úton ahol feljöttünk, visszaindultunk az autóhoz. Egyetlen egy turistával sem találkoztunk egész nap. Este hatra le is értünk a panzióba ahol várt ránk a jól megérdemelt vacsoránk és egy forró fürdő.

2012.06.23.
Indulunk haza, de előtte még megnézzük az Aranyosfői jégbarlangot/Ghetarul Scărisoara/, és az odavezető útra is kíváncsi vagyok amely az Ördöngös/Cheile Ordancuşii/ szorosban vezet végig. A jégbarlanghoz autóval könnyen feljutottunk és a 10 órás nyitásnál/nálunk 9!/ már be is mentünk, szerencsére, mert aztán már jöttek a csoportok. A barlang látogatásához érdemes beöltözni, mert a legnagyobb kánikulában is csak +1'c körüli a hőmérséklet odalent!  Két rövid leírás a szorosról és a barlangról:
Az Ördöngös-szoros komplex természetvédelmi terület, amely egyike Románia legszűkebb szorosainak (bizonyos helyeken alig 4-6 méter a szélessége). Hossza 4 km és a sok látnivaló egy igazi festői tájjá áll össze. Felsőgirda (Gârda de Sus) község területén található, 1,5 km-re a falu központjától. A szoros sziklafalait felépítő mészkő 70 barlangot rejt magában.
Ezek közül a Poarta lui Ionele-barlang, természetvédelmi terület, de mint turisztikai úti cél is jelentős.
A barlang az Ordâncuşii-szoros első szakaszában jött létre, 10 km-re Aranyoslepustól (Arieşeni). Szembetűnik hatalmas bejárata (érdemes meglátogatni csak ezért a gigantikus kapujáért is), melynek magassága meghaladja a 15 métert. Ezt egy 60 méteres látogatható szakasz követi.
Az Ördöngös szoros
Szép! És végig jó az út !
Úton

A Szkerisórai-jégbarlang napjainkban szpeológiai (barlangászattani) természetvédelmi terület. Románia legnagyobb jégbarlangja 1165m-es magasságban helyezkedik el. Teljes hossza 720 méter, mélysége pedig 105 méter. Hírnevét a benne kialakult jégtömbnek köszönheti, melynek vastagsága néhol meghaladja a 37 métert, de legvékonyabb részei is 26 méteresek. A több mint 3000 évnél öregebb jég területe 5500 m2.
A barlang lejárata - 48 méter lefele

A barlang középhőmérséklete nyáron +1'c,
télen -7'c körüli!

Tájház

Innen a Bihar hágó/Şaua Vartop/ felé vettük az irányt, mert már várt minket a Rozsdás árok/Groapa Ruginoasa/-szakadék-kinek hogy tetszik. Egy rövid leírás róla:
Ez a hatalmas árok, melyet a víz ereje vájt ki a vörös, ibolyakék és sárga homokkőben, egyedi képződmény.
Az erőteljes erózió eredményeként jött létre ez a 600 méter átmérőjű és több mint 100 méter mély szakadék. Ez a folyamat napjainkban is folytatódik tovább mélyítve az árkot. Például 80 évvel ezelőtti térképeken vízmosásként volt bejelölve.
Útban a Rozsdáshoz
A szakadék szélén
Nagy pocakkal is sikerült feljutni!
Panoráma a Rozsdásról

Csipet csapat
Hát ez is szuper látványosság! A 75-ös út egyik éles kanyarjában kiépített parkolóból induló piros sáv jelzésen kb. 50 perc alatt kényelmesen felértünk a 77 éves édesapámmal és láthatóan valamit a pólója alatt rejtegető -áldott állapotban levő- túratársunkkal. És végül ez a nap is ragyogóan szép napsütéssel, kellemes meleggel -az Alföldön már kánikulával!!- telt el. Mindegyikőnk pozitív élményekkel gazdagodva tért haza, abban a reményben, hogy még az ősszel visszatérünk az Erdélyi-szigethegység valamelyik szép részére.
Aki többet szeretne megtudni az utakról, szállásokról és látnivalókról az keresse fel állandó partneremet a Padis.hu-t !!

9 megjegyzés :

1. Nos csodákra képes az ember!Ezt bizonyitja apukád..és a "pocaklakos" hölgy teljesitménye is!Nincs lehetetlen..csak menni kell:)és akkor szép az élet!Gratulálok..igy kell csinálni..el kell indulni..az úton:)

2. Üdv!
    Így van "csak" menni kell az úton...
    Annyira egyszerűen hangzik és mégis csak ritkán sikerül.
    Sokan beszélnek az útról, hogy milyen volt...
    milyen lehetne...
    majd egyszer én is elindulok...
    De aztán csak kevesen indulnak el rajta és még kevesebben járják végig.

3. Nomád, már gondoltam, hogy jó lenne itt egy újabb beírást is találni. Ez nekem nagyon szívhez szóló volt! kicsit irigyellek is, hogy ilyen gyönyörű helyekre mehetsz, és van is hozzá megfelelő társaságod.
    Az Aranyost csak száguldó buszból láttam, úgy meg szinte semmi. A hegyeken, hegyek között tényleg "csak" menni kell - illetve "csak elindulni". És aki VALÓBAN el akar indulni, az el is indul. Aki meg csak mondja, arról tudjuk, hogy nem is akar, csak udvariaskodni próbál, azt is rosszul.

1. Kedves Isabel!
      Nagyon örülök, hogy tetszett ez a kis írás.
      Az különösen tetszik, hogy valóban rendszeres olvasóm lettél, amiért hálás vagyok Neked!

4. Hát igen, ez is nagyon gyönyörű! bárcsak mégegyszer eljutnék Erdélybe, mielőtt lábamnál fogva húznak ki az ajtón! nem voltam sokszor, de nagyon megérte, otthon voltam. Azért elég vakmerő volt az a kis terhes asszonyka, hogy ezeket a mászásokat fölvállalta. Ne adj isten, megerőlteti magát, mit csináltatok volna vele?

1. Hát igen, mi is vigyáztunk rá, amennyire lehetett, meg persze pl. a Nagy Bihari túrára sem jött hiszen az hosszú volt.
      Ez egy 40-50 perces út volt, igaz itt-ott sportosabb tereppel, de hát a túratársunk igencsak strapabíró és gyakorlott túrázó, úgyhogy tudtuk, hogy nem lesz vele gond.
      Ha meg mégis, hát akkor jönnek a hegyimentők...

5. Örömmel láttam a képek között a borzi teheneset.Arra a csodaszép vidékre járunk túrázni mi is immár 35 esztendeje.További sikeres és szépséges utakat mindnyájatoknak!
    Szeretettel üdvözlöm a csapatot,Szilágyi P. Kati

1. Üdv!
      Köszönöm a jókívánságokat, és örülök annak ha tetszik a blog a képek vagy bármi innen!

6. Tavaly jártam a Rozsdásnál és az Aranyos völgyben is. Jó volt látni újra a fotókon!

Ha van hozzáfűzni valód, vagy ha a véleményedet
szeretnéd leírni a blogról, akkor azt itt megteheted!