A blogról

Kedves látogató!
Köszönöm hogy benéztél hozzám. Ha van véleményed, hozzáfűzni valód, akkor azt nyugodtan megteheted az erre a célra kialakított sávban!
Megjegyzés írásánál nincs szükség szóellenőrzésre, nem kell kódot beírni!
Felül a legújabb bejegyzéseket találod, lefelé görgetve az oldalt meg persze a régebbieket. Vagy tallózhatsz a baloldalon található az "összes bejegyzés" sávban, illetve 2016-tól hegységekre is lebontva találhatsz címkéket a kék sávban az egyszerűbb keresés érdekében.

A blog mottója: "Mesélhetsz történeteket, leírhatod, mit láttál, hogy az emberek is láthassák. Készíthetsz az embereknek fényképeket. Elmondhatod, hogyan énekelnek a madarak, és hogyan ringatózik a hó a fák lombjain. Leírhatod, sőt akár éreztetheted is másokkal, hogy milyen, amikor fújja a szél az arcodat, vagy amikor érzed az ázott föld illatát. De sohasem érheted el, hogy ugyanúgy érezzenek, ahogy te éreztél, ugyanúgy sírjanak, ahogy te sírtál, és olyan hevesen verjen a szívük, ahogy a tiéd vert ott, abban a pillanatban." Kilian Jornet

2014-től a sorozatos képlopások miatt minden fotó vízjelezett és az eredetinél rosszabb minőségre konvertált. A képekre kattintva azok teljes képernyősre és jobb minőségűre váltanak!

2016. március 24., csütörtök

Egyéjszakás kaland a Mátrában

Még az év elején elhatároztuk, hogy megnézzük a Mátra egyik új kilátóját, a Nyikom csúcsán épített Gortva-Jójárt-kilátót. Ez január elején meg is történt, melyről itt olvashattok:
Akkor a következő elhatározásunk az lett, hogy a kilátóban fogunk tölteni egy éjszakát, hiszen hála Gortva Zsolt munkájának, erre is alkalmas a kilátó, lényegében bármelyik évszakban. Ezt a tervet is sikerült nyélbe ütnünk, erről olvashattok most.

Mivel korán kitavaszodott, elég kellemes reggeli hőmérsékleteknek örvendhettünk már március végén. Szóval csak egy kicsit fagyott hajnalban és napközben általában +10'c felett volt folyamatosan, ez lehetővé teszi akár a szabadban alvást is, megfelelő felszereléssel és hozzáállással. De ha van egy valamelyest fűthető menedék.... akkor tényleg könnyedén megoldható az "egyéjszakás" "ottalvós" kaland a hegyen. Ezért gondoltam arra, hogy nem is tölthetnénk annál alkalmasabb helyen a csillagászati tavasz kezdetét március 20-án, és az Erdők Nemzetközi Napját március 21-én, mint éppen az erdőben, tehát irány a  Gortva-Jójárt-kilátó és a Mátra!

A szokásos 4 órás vonatozást Pásztótól egy rövid 20 perces buszozás követett, így mivel szerencsére minden csatlakozást sikeresen elértünk, 11 óra után "már" Mátrakeresztesen voltunk, a Mátra nyugati kapujában. Az "Ágasvári menedékház" elnevezésű buszmegállóban történő leszállás után lényegében már egy perc múlva a hegyen gyalogoltunk felfelé. Ragyogó napsütés, élénk szél, madárcsicsergés, igazi tavaszias hangulat volt az erdőben.

Egyébként ugyanazon az útvonalon mentünk fel a kilátóhoz, amit már a januári út kapcsán is leírtam, de emlékeztetőül íme néhány részlet: Mátrakeresztestől a piros+ jelzésen indulunk, ezt követve kb. 15 percnyi séta után megnézhetjük az Alsó és Felső-vízeséseket, valamint a Vidróczki barlangot. Innen továbbmenve néhány helyen gyönyörködhetünk a kilátásban is, aztán belecsatlakozunk a piros sáv és az újabb festésű kék "M" a "Mátra bércei" jelzésbe. Később egy nagyobb fenyvesben is sétálhatunk a Nyikom-forrás környékén. Figyelem! A forrásra ne számítsunk, mint vízvételezési helyre, mert általában nem találunk benne iható minőségű és mennyiségű vizet! Az út teljes hossza Mátrakeresztestől a kilátóig nagyjából 4 km, és kb. 450 méter emelkedőt kell leküzdenie annak, aki vállalkozik az útra és felkaptat a 764 méter magas csúcsra.
Az Alsó-vízesés. A kép jobb sarkában lent látszik, hogy csupa jég minden, dacára a jó időnek
A Felső-vízeséshez vezető út
A Felső-vízesés. Balra fent a sarokban a Lyukas-kő
Szép kilátás az Erdész-rét környékén
Megérkeztünk a Nyikom csúcsára, a Gortva-Jójárt-kilátóhoz
A kilátótól keletre eső vad vidék. A háttérben fent a kilátót látjuk a fák között
Mire felértünk a kilátóhoz, kicsit romlott az idő, de még így is jónak mondható volt, túrás szemszögből nézve. Sajnos a kilátót semmilyen tábla, felirat nem jelzi egészen a Nyikom- nyeregig, ahonnan már amúgy is láthatjuk, és igazából még kijelölt turistaút sem vezet hozzá... Valamint tulajdonképpen a természetjárók számára ugyan megnyitott, de lényegében mégiscsak magánterültről lévén szó, ha itt járunk -és persze máskor is- illik rendesen, igazi természetjáróhoz méltóan viselkedni. Én magam is előzetesen telefonon egyeztettem a tulajdonossal a kilátóban történő éjszakázással kapcsolatos tervemről.
Vacsorához készülődve
Ilyenkor egyébként kellemes melegre senki se számítson még úgy sem, hogy az alsó szinten lehet fűteni, hiszen a kőfalak igencsak lehűltek a tél folyamán. Vágott fa van, de "gyújtósról" mindenkinek magának kell gondoskodnia, amihez esetleg baltát is érdemes vinni, mert az nincs. Elvileg napelemes világítás van éjszaka, de most nem működött, csak a torony tetején lévő kereszt volt kivilágítva, szóval természetesen jobb, ha viszünk magunkkal megfelelő világítóeszközt, mint egyébként is egy éjszakai túrára.
A kilátó éjszakai, holdfényes megvilágításban. Ideális menedékhely "egyéjszakás" kalandokhoz
Néhány adat erről a fotóról, hogy kedvezzek fotóstársaimnak is.
Gép: NIKON D5200. Objektív: Tokina F2.8, 11-16mm. Kép adatok: F2.8, ISO 160, 15 SEC, 11 mm-en. A kilátó szemből ledes lámpával van megvilágítva, a telihold túlságosan erős fényét a fátyolfelhők sikeresen kompenzálták a megfelelő időpont és a hosszú záridő miatt.
Napkelte repülővel. Ezt lájuk, ha szimplán csak kinézünk az ablakon kelet felé
Kilátás déli irányba
Kilátás nyugati irányba. Jobb oldalon, középtájon azt a hegyes árnyékot a Nyikom csúcsa vetíti Pásztó irányába
Csendesen telt az éjszaka, bár sötétedés előtt 6 lövést hallottunk a közelből, a Muzsla irányából. Aztán már csak az erős szél fütyült a kilátó körül, és reggelig abba sem hagyta. Hajnal 5 után ébresztő, kávézás, kaja....és természetesen takarítás, rendrakás a kilátóban. 7 után indulás lefelé. Pásztóig a zöld+ jelzésen mentünk, ami nagyjából 8 kilométer a vasútállomásig, miközben 600 métert ereszkedünk lefelé. Még visszajövünk máskor is, már megvan a következő tervünk....
Kora reggel hazafelé. Alattunk Pásztó és a távolban már a Cserhát lankái látszanak

15 megjegyzés :

1. Irigyellek, hogy ennyi időd van a túrázásokra és csak ámulok a gyönyörű fotóidon.

1. Köszönöm szépen Éva! Van időm, de korántsem annyi, amennyit szeretnék.... De remélem az idén igazán sokat tudok majd kint lenni terepen.

2. Köszönöm az értékes beszámolót és a szép képeket.

3. Nagyon jó beszámoló, csodaszép fotók és tényleg megéri ott megvárni a napfelkeltét :-)

1. Köszönöm István! Valóban jó hely, megéri felmenni, bár néhány órát gyalogolni kell, de akkor is....

4. Kiváló felvételek remek sorozata !
    A túra ismertető,hangulatos és közvetlen.
    A blog remekül szerkesztett !
    Köszönöm a műélvezetet!

1. Köszönöm szépen a dicsérő szavaidat! Örülök, ha tetszett...!

5. Szupi hely, terveim szerint májusban én is túrázok arra.
    Így mindjárt lenne néhány kérdésem. Mosakodási lehetőség van-e? Kivel egyeztethetek, hogy ott tölthessek/tölthessünk egy éjszakát? Tapasztalataid szerint esetleges rossz idő esetén mennyire merész vállalkozás komolyabb túrafelszerelés nélkül neki vágni?

1. Szia! Szóval.... Lehet mosakodni. Az ereszcsatornákból lefolyó víz a képen is látható tárolókba folyik. Ott lehetséges egy alap mosakodás. Igazából nem kell egyeztetni senkivel, mert a kilátó mindig nyitva van és a terület is megvan nyitva a természetjárók előtt. Mi csak a rend kedvéért egyeztettünk a tulajdonossal és mert egyébként is kapcsolatban vagyunk. Áprilisban vagy májusban igazából már csak hálózsák kell, mint komolyabb felszerelés.... Azt érdemes vinni. Esőben sárosak, pocsolyásak az utak eléggé. De végülis semmi extra. Remélem sikerül összehozni nektek is egy szép túrát ide! Üdv!

6. Na..az ilyen helyeket szeretem én is ahol minimálisan lehet létezni,nomádul..:)lehet egyszer mi is kipróbáljuk..:D Márta

1. Az jó lenne... beszéljük meg és menjünk együtt!

7. Köszönöm én is a szép képeket , a leírást. Én a gyerekeimmel szeretnék menni. Terveim szerint egy éjszakát ott töltenénk. Hányan férnek el alvás szempontjából?

1. Hat fő simán elfér... De remélem tavasszal vagy nyáron szeretnétek menni, mert azért ilyenkor sok fát kell vágni ahhoz, hogy viszonylag jó idő legyen bent, ami elég fáradtságos is lehet. Baltát is vinni kell!

8. Kedves Zsolt!
    Tanácsodat kérem.
    70 év feletti, de gyakorlott túratársaimmal szeretnénk felmenni a Gortva-Jójárt kilátóhoz az általad leírt úton (Ágasvári m.á- Pásztó)Nem tudom, hogy bevállalhatjuk-e. Milyen az út? Vannak benne nagyon meredek,mászós szakaszok, esetleg veszélyesen görgeteg köves részek?
    Segítséged előre is köszönöm. További szép túrát, jó képeket. Üdv Tóth Verona ( tothxverona@gmail.com)

Ha van hozzáfűzni valód, vagy ha a véleményedet
szeretnéd leírni a blogról, akkor azt itt megteheted!