A blogról

Kedves látogató!
Köszönöm hogy benéztél hozzám. Ha van véleményed, hozzáfűzni valód, akkor azt nyugodtan megteheted az erre a célra kialakított sávban!
Megjegyzés írásánál nincs szükség szóellenőrzésre, nem kell kódot beírni!
Felül a legújabb bejegyzéseket találod, lefelé görgetve az oldalt meg persze a régebbieket. Vagy tallózhatsz a baloldalon található az "összes bejegyzés" sávban, illetve 2016-tól hegységekre is lebontva találhatsz címkéket a kék sávban az egyszerűbb keresés érdekében.

A blog mottója: "Mesélhetsz történeteket, leírhatod, mit láttál, hogy az emberek is láthassák. Készíthetsz az embereknek fényképeket. Elmondhatod, hogyan énekelnek a madarak, és hogyan ringatózik a hó a fák lombjain. Leírhatod, sőt akár éreztetheted is másokkal, hogy milyen, amikor fújja a szél az arcodat, vagy amikor érzed az ázott föld illatát. De sohasem érheted el, hogy ugyanúgy érezzenek, ahogy te éreztél, ugyanúgy sírjanak, ahogy te sírtál, és olyan hevesen verjen a szívük, ahogy a tiéd vert ott, abban a pillanatban." Kilian Jornet

2014-től a sorozatos képlopások miatt minden fotó vízjelezett és az eredetinél rosszabb minőségre konvertált. A képekre kattintva azok teljes képernyősre és jobb minőségűre váltanak!

2015. április 1., szerda

Kirándulás a Bakonyi Gyilkos-tóhoz

Márciusban egy hosszabb -egy hetes- túrát terveztünk, még magunk se tudtuk, hogy pontosan merre... Szokás szerint megnéztem 5-6 féle időjárási előrejelzést, de persze -szintén szokás szerint- mindegyik mást és mást ígért a hónap végére... Levontuk a következtetést, átlagoltunk és döntöttünk, irány a Bakony! Utólag kiderült, hogy ismét jól választottunk, mert a beígért mindennapos esőből nem lett semmi, csak egyszer volt egy kis csepergés....

Kis változás lesz a bejegyzésekben, mégpedig azért, mert egy ilyen hosszabb lélegzetű túrának a leírását nem szeretném semmilyen szempontból jelentősen megkurtítani. Így most nem egyben, és nem is időrendi sorrendben írom le, hanem külön-külön, úgymond fejezetekre bontva mutatom be a túra fontos állomásait.

Egyébként régi ismerősként köszöntöttük a Bakonyt, hiszen igaz, hogy már jó néhány évvel ezelőtt, de kerékpárral és gyalog is bejártuk egy részét. A különbség csak annyi, hogy eddig a szállásaink Bakonybélben és Bakonyszentlászlón voltak, ám most Zircet választottuk bázisunknak. Mivel -ahogy már többször írtam is- szinte minden utunkhoz a tömegközlekedést vesszük igénybe, így jó választásnak bizonyult a központi helyen fekvő kis város. Éppen megfelelő vasúti, és jónak mondható autóbuszos járatai miatt jó kiindulópontja lehet azoknak a turistáknak, akik nem saját járművel érkeznek. Tehát most  a Hubertlaki-tó, más néven a Bakonyi Gyilkos-tó bemutatásával kezdem a blogot. Azért ezzel, mert ez egy felfedező túra lesz a részünkről, mivel pontosan ismerjük a tó helyzetét, de még sosem voltunk ott....

A tóhoz tulajdonképpen rém egyszerű eljutni, ha Zircről indulunk, a Pápa felé tartó busszal  Bakonybél után az Odvaskő hotelnél kell leszállni. És aztán onnan egy kellemes, egyszerű kis erdei úton, a kék+ jelzést követve, kb. egy óra múltán már kényelmesen ott is vagyunk.
Tőzikék köszöntenek a reggeli fényben

Információs tábla a tónál

És íme: A Bakonyi Gyilkos-tó!
Hivatalos nevén a Hubertlaki tó
A Hamuházi-séd és a Szalai-séd összefolyásánál, a Somberek-séd völgyében, apró tisztásként rejtőzködik az erdő mélyén a Hamuházi-rét. Itt, Hubertlakon állt egykoron az erdőbirtokos Eszterházy-gróf emeletes vadászkastélya, a Hubertlaki vadászkastély. A festői épület azonban az 1900-as évek második felében, egy tűzesetben a lángok martalékává vált. Helyén ma vadászház áll.
Nem messze tőle, kis völgyben mesterségesen felduzzasztott tavacska, a Hubertlaki-tó bújik meg. Csillogó víztükrét meg-megszakítják a tóból kiálló elárasztott fák csonkjai. A tó környékén gőtéket és más ritka kétéltűeket figyelhetünk meg.
A hely csendjével és varázsával méltán adózik a több, mint ezer éve a vadászok védőszentjeként tisztelt Szent Hubertus emléke előtt. Az addig kicsapongó életet élő hercegi sarj nagypénteken, egy vadászat alkalmával fénylő keresztet pillantott meg egy gyönyörű szarvas agancsai között. E jel hatására megtért, előbb remete, majd pap, végül pedig püspök lett, akit már a X. században a vadászok védőszentjévé választottak.
Szent-Hubertusz emlékoszlop
Kiépített pihenőhely a tó felett

Miután szétnéztünk itt, átmentünk a tulajdonképpeni Hubertlaki házakhoz, melyek kulcsosházként is funkcionálnak.
Hubertlak
A környéken gyönyörű tőzikés erdőrészeket találni
Kell ennél szebb út...??
Tavaszi tőzikék és csillagvirágok

Innen visszafelé vettük az utat, hisz még bőven belefért az időnkbe az, hogy felmenjünk az Odvaskői-barlanghoz, amely nem keverendő össze a Bükkben található Odvas-kővel...
A Molnár-kút-árokban. Hajdan itt is kisvasút járt... De most mi koptatjuk az utat csodás napsütésben! Nézzétek a talaj színét!
Az Odvaskő

Odvaskő barlangcsoportja legrégebben ismert barlangjaink közé tartozik (Bakonybéli apátság alapítólevele, 1037.). Bakonyszűcs község határában, a Gerence egyik mellékágában, a Szarvad-árok É-i oldalának a peremén fekszik, mintegy 80 m relatív magasságban. A piros turista útjelzésen közelíthető meg. Odvaskő nem a barlang neve, hanem egy magában álló fődolomit sziklabástyáé, melynek tetejéről elragadó kilátás nyílik a környékre. A sziklaszirt Ny-i oldalába mélyül az Odvaskő-barlang 20 m hosszú, 8-10 m széles és 3-4 m magas, csarnokszerű ürege. A barlang vastag kitöltésében már Laczkó Dezső, a Veszprém vármegyei Múzeum igazgatója is végzett sekély próbaásatást 1914-ben, majd 1916-ban Hillebrand Jenő mélyíttetett egy próbagödröt a terem közepén. 1941-ben a Földtani Intézet megbízásából Mottl Mária három kutatóaknát ásatott a terem középvonalában, melyekkel jégkori kitöltést és tűzhelynyomokat is harántolt, de a sziklafeneket még 3 m mélységben sem érte el. A sziklabástya ÉK-i oldalában egy 7 m hosszú, kényelmesen járható, folyosószerű üreg nyílik: az Odvaskői sziklafolyosó. Ennek kitöltéséből az 1941. évi ásatás gazdag későjégkori gerincesfaunát hozott felszínre, sok barlangi medvecsonttal. A sziklafolyosóba a főbarlangból is el lehet jutni egy nehezen járható, kürtőszerű, lankásan emelkedő ferde hasadékon át. Független azonban az eddigiektől a sziklaszirt DK-i oldalába mélyülő Odvaskői kőfülke próbaásatása meddő volt.
Forrás: http://www.barlang.hu/pages/barlangok_vilaga/bakony.htm

Bakonybéltől néhány km-re, a Magas-Bakonyt átszelő Gerence-patak szurdokvölgyének 240 m-es szintjéről észak felé indul a Boroszlán tanösvény, aztán meredek kaptatók és lapos fennsíkok lépcsőin átkapaszkodik a Kőris-hegy tetőrégiójába, majd 520 m-es magasságban visszafordul, és az Öreg-Szarvad-árok völgyén ereszkedik le az autóspihenőhöz. A 7 km hosszú teljes körút rövidebb változata 2 km: az Odvaskői-barlangnál letérve egy lépcsőn vezet a völgybe, ahonnét rövid sétával visszatérhetünk a kiindulási helyhez. A Kőris-hegy oldalán kiépített sétaút mentén a látogató 8 tábla segítségével tájékozódhat a terület természeti értékeiről. A szabadon látogatható önmagába visszatérő tanösvény megtekintéséhez szakvezetés igényelhető. Megközelíthető a Bakonybél és Bakonykoppány közötti útszakaszról, az Odvaskői megállótól.

Miután megnéztük a barlangot és a tanösvény rövidebbik változatát, újra a kék+ jelzésen haladtunk, és a Gerence-patak völgyét követve elsétáltunk Bakonybélbe, ahonnan visszabuszoztunk Zircre. Jó kis nap volt! Folytatás következik hamarosan, ahol is három gyönyörű szurdokot mutatok be kedves olvasóimnak !
A Gerence patak-völgyében rengeteg hóvirág várt minket
A Tábor-hegy keleti oldala. Amerre a szem ellátott, mindenfelé medvehagyma zöldellt!
A túra térképe

2 megjegyzés :

1. Gratulálok..a Gerencepatakot"véletlenül..mi is bejártuk..anno..Fenyőfőig mentünk..majdnem mikor rájöttünk hogy eltévesztettük az irányt..igy duplán tettük meg az utat....és vissza Bakonybélbe ahol sátoroztunk..:)..3 napig..(Márta)

1. Hát na.... nekünk sikerült direkt megcsinálni a túrát... Hamarosan jön a folytatás, bejárunk néhány szurdokot, gyere velem akkor is majd!

Ha van hozzáfűzni valód, vagy ha a véleményedet
szeretnéd leírni a blogról, akkor azt itt megteheted!